دیپلمات ارشد آمریکایی: روابط ریاض و واشنگتن در وضعیت بسیار خوبی است

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش با عربستان سعودی به اشتراک اهداف رسیده‌ است

BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

یک دیپلمات ارشد آمریکایی روز جمعه ۲۲ سپتامبر/ ۳۱ شهریور گفت که روابط واشنگتن با عربستان سعودی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد .

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، به العربیه گفت: «من فکر می‌کنم روابط دوجانبه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.»

لیف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که مذاکرات آمریکا برای میانجیگری برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل نیز منعکس کننده روابط قوی بین واشنگتن و ریاض است.

این اولین اظهار نظر مقام‌های ارشد آمریکایی پس از مصاحبه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با یک رسانه غربی از سال ۲۰۱۹، است.

شاهزاده محمد بن سلمان در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز، که روز چهارشنبه پخش شد، گفت که عربستان سعودی هر روز به توافق با اسرائیل «نزدیک‌تر» می‌شود.

عربستان سعودی خواسته‌های متعددی از ایالات متحده دارد و همچنین شروطی روی میز گذاشته که از اسرائیل می‌خواهد در قبال عادی سازی روابط با فلسطینی‌ها آن‌ها را تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات ارشد آمریکایی در امور خاورمیانه گفت: «حتی تلاشی که ما اکنون انجام می‌دهیم، با مشورت نزدیک با رهبران سعودی، و از سوی دیگر، با رهبران اسرائیل... این روند خود به تنهایی روابط ما را تقویت خواهد کرد».

لیف در پاسخ به این سؤال که اسرائیل چه امتیازاتی باید به فلسطینی‌ها بدهد، مواضع قبلی مقامات دولت بایدن در دو سال گذشته را تکرار کرد.

لیف گفت: «رئیس‌جمهور، وزیر، مشاور امنیت ملی همگی در این مدت گفته‌اند... که بهترین راه رو به جلو، یک راه‌حل دو دولتی است که براساس آن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در کنار یکدیگر زندگی ‌کنند و امنیت و رفاهشان تامین شود».

این دیپلمات ارشد آمریکایی به موضوع توافق عربستان سعودی و ایالات متحده برای ایجاد کریدور اقتصادی هند - خاورمیانه - اروپا (IMEC) هم اشاره کرد.

لیف از توافق اخیر با میانجیگری آمریکا بین عربستان سعودی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند، امارات، فرانسه، آلمان و ایتالیا برای ایجاد یک کریدور اقتصادی بین آسیا، خلیج فارس و اروپا قدردانی کرد.

«کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا (IMEC) روابط ایالات متحده با عربستان سعودی را تقویت می‌کند و منعکس کننده اشتراک اهداف ایالات متحده و عربستان سعودی است.»

او همکاری و یکپارچگی منطقه‌ای بی‌سابقه‌ای را که پس از تکمیل و عملیاتی شدن پروژه صورت می‌گیرد، برجسته کرد. لیف گفت: «ادغام فقط بین اسرائیل و کشورهای عربی نیست، اگرچه بخش بسیار مهمی است، بلکه در میان کشورهای عربی نیز وجود دارد.»

لیف در مورد نارضایتی عراق و ترکیه از کنار گذاشته شدن از این کریدور گفت که پروژه‌های زیادی در منطقه برای کمک به ارتباط مردم و ایجاد شغل و رفاه در حال انجام است. بنابراین، این به هیچ وجه پروژه‌ای نیست که کشوری را حذف می‌کند، بلکه همه را گرد هم می‌آورد.

بیشتر از جهان